Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [26]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Мирослав Волинський (персональний сайт) Myroslaw Wolynskij Неділя, 22.12.2024, 23:54
Вітаю Вас Гість | RSS
 
 Каталог статей
Головна » Статті » Мої статті

Прем’єра опери «Одержима» Мирослава Волинського у Національній музичній академії
Майже кожний композитор має у своєму доробку щонайменш одну оперу, яка може ніколи й не вийти за межі шухляди. На жаль, впродовж тривалого періоду державні театри не ініціювали постановок нових опер, але за останні декілька років ця ситуація змінилася на користь оновлення репертуару сучасними творами. Проте яку долю мають ті опери, що свого часу не побачили сцену? Відповідь проста: за них беруться молоді й свідомі власної культури власної мисткині й митці. Так, 29 січня та 12 лютого в Оперній студії Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського відбудеться прем’єра опери «Одержима» (1989) українського композитора Мирослава Волинського за однойменною поемою Лесі Українки. Ідея постановки опери належить режисерці Марини Рижовій, цей проєкт стане підсумком її навчання в Академії. Музичним керівником та диригентом-постановником опери є Сергій Голубничий, прем’єра відбудеться за участі студентів Академії, солістів Оперної студії та учасників творчого об’єднання «Art.razom». Про оперу «Одержима» — чому вона не була виконана за 32 роки, як виникла ідея постановки, яким чином відбувається робота над оперою — розповіли Мирослав Волинський, Марина Рижова, Сергій Голубничий, Владислав Федоряка, Іван Стецький. Про кого опера «Одержима»? Мирослав Волинський, композитор: «В опері мене приваблюють передусім сильні особистості, сильні почуття, сильні вчинки. Все це є в драматургії Лесі Українки, причому не тільки в драмі “Одержима”, адже перша моя опера написана за “Лісовою піснею” Лесі Українки, приваблювала також і “Касандра”. Сюжет мені підказала дружина Анна, якій і присвячена опера». Марина Рижова, режисерка: «На мою думку, історія “Одержимої” має надзвичайно особистий та, навіть, інтимний контекст, прихований за біблійними образами. Історія Лесі Українки та Сергія Мержинського ніби знаходиться тут на поверхні, проте всі драматичні постановки, які я бачила, зводяться до ілюстрації хреста та тернового вінка на сцені. Для мене ця історія, перш за все, про жіночий біль, а не про муки біблійного месії. Тому я прагнула якомога далі відійти від релігійної підоснови та наблизитись до розуміння психології жінки, яка витримує все, бо любить». Мирослав Волинський Іван Стецький, диригент: Музика опери яскраво втілює дисонанс головної героїні Міріам з іншими дійовими особами. Кантилена та плавність — не характерні її ролі. Для того, щоб передати внутрішній біль та драму героїні, композитор насичує вокальну партію Міріам величезними мелодичними стрибками, співом на грані крику. Опера не має окремих номерів (арій чи аріозо, ансамблів). Кожного разу емоційне напруження накопичується та вибухає з такою силою та міццю, що руйнує будь-яку сольну або ансамблеву репліки. За пізньоромантичною, експресіоністською стилістикою, оперу можна поставити в один перелік з “Саломеєю” Ріхарда Штрауса, або “Алєко” Сергія Рахманінова». Історія постановок опери «Одержима» Мирослав Волинський: «“Одержима” я написав на конкурс камерних опер, який відбувався в Німеччині (був зроблений також переклад тексту німецької мовою). Опера була показана багато разів різним людям: диригентам, режисерам, співакам, проте не викликала інтерес. Однак, така історія спіткала не лише її. З шести написаних мною опер тільки “Лісова пісня” була представлена на фестивалі “Опера в мініатюрі” в Кам’янці-Подільському. Певно, причина в тому, що існує поріг недовіри до сучасної опери, і це стосується усіх композиторів. Ще мій викладач з композиції, професор Анатолій Кос-Анатольський, коли узнав, що я хочу займатися оперою, застерігав мене від цього, говорив, що це принесе мені лише проблеми. Проте любов до жанру перемогла». Марина Рижова: «У 2019 році ми разом з деканкою фортепіанного факультету Академії Оленою Осокою працювали над постановкою за мотивами опери “Украдене щастя” Юлія Мейтуса. Вона знала, що я прагну займатися режисурою саме українських творів у своєму професійному майбутньому. Знаючи, що в доробку Мирослава Волинського є опери, Олена Осока познайомила нас з композитором, аби ми могли комунікувати у творчо-постановчому просторі. Спочатку вистава планувалася у супроводі фортепіано, проте мій камерний задум переріс у повноцінну постановку. І це насправді казкова історія. Мені був потрібен дозвіл кафедри на постановку опери у Великій залі, тому я вирішила поговорити про цю ідею з педагогом, який, на мою думку, мав найпряміше відношення до Оперної студії — я прийшла з партитурою до головного диригента Сергія Голубничого. Власне завдяки його підтримці партитура опери «Одержима» прозвучить в оркестровому виконанні: Сергій Голубничий став диригентом-постановником, музичним керівником та куратором цього проєкту». Над оперою працює команда творчого об’єднання «Art.razom», ідея створення якого належить режисерці Марині Рижовій. Колектив ентузіастів працює самостійно, без спонсорської допомоги та власного простору, проте можна позаздрити постійності його роботи над створенням нових мистецьких продуктів. Результатами роботи «Art.razom» є постановки камерних опер Ірини Губаренко «Ведмідь», «Solaris», моноопер «Щоденник Анни». Команда тісно співпрацює з молодою композиторкою Вікторією Шинкаренко: з її трилогією «Kavka» Марина Рижова брала участь в оперному пітчингу на Всеукраїнському оперному форумі «Opera UA 2021», а за камерну монооперу-спогад «Є» Вікторія Шинкаренко номінована на здобуття Державної премії імені Левка Ревуцького. Також команда «Art.razom» брала участь в постановці опери «День Радості» Антона Стука в межах реалізації гранту Президента України. Владислав Федоряка, співак, учасник колективу «Art.razom»: «Від самого початку диригентом-постановником нашої “Одержимої” був Сергій Голубничий, а диригентом — Іван Стецький, з яким ми працювали над постановками у музично-театральній майстерні “Art.razom”. Волею долі в нашому проєкті опинилася Наталія Стець, і це чудово, адже не кожна постановка може похизуватися таким потужним диригентським складом, як наш! Особливо це допомагало всім нам на етапі вивчення партій, оскільки жодна коректура і співанка з концертмейстером не відбулась без диригента. До того ж думаю, таким чином завдяки Сергію Голубничому отримати досвід роботи в Оперній студії мають змоги не тільки режисери та студенти-вокалісти, а й представники кафедри оперно-симфонічного диригування». Мирослав Волинський: «Мені завжди подобалося працювати з молодою командою, адже вони не мають штампів, стереотипів, але — багато креативності, нестандартних підходів. Процесом керує Марина Рижова — душа і мотор колективу, проте поради і пропозиції інших членів колективу завжди беруться до уваги. Це демократична колективна творчість». Сергій Голубничий, диригент: «Опера має наскрізну дію, де немає зупинок, де відбувається безперервний розвиток думки композитора. Через це один з викликів для диригента — обʼєднати всі епізоди партитури та зробити цільне полотно. Головна героїня має характер жінки-воїна, протягом всієї опери вона постійно змінює свої думки та настрій, що яскраво втілено в музиці. Технічно та психологічно складна партія Міріам тримає в напрузі від перших нот. Яскрава драматичність вистави є одним з серйозних викликів для всієї творчої команди під час репетиційного процесу, проте водночас ця виразна емоційність є безперечною перевагою опери “Одержима” Мирослава Волинського». Премʼєра опери Одержима Мирослава Волинського відбудеться 29 січня та 12 лютого о 19:00. Вхід за реєстрацією. Диригент-постановник: Сергій Голубничий Режисерка-постановниця: Марина Рижова Диригентка: Наталія Стець Диригент: Іван Стецький Концертмейстерки: Світлана Луковська, Юлія Ященко, Марія Рябоконева Виконавці: Анастасія Поліщук, Марія Антоневська, Сергій Дерун, Владислав Федоряка, Тетяна Бондар, Владислава Жукова, Володимир Щур, Владислав Фоміних, В’ячеслав Крижановський, оркестр Оперної студії НМАУ ім. П. І. Чайковського Завідувач постановочної частини: Віталій Александрович Завідувач трупи Оперної студії: Євген Дробенюк Ліза Сіренко

Джерело: https://theclaquers.com/posts/8342?fbclid=IwAR3pJtA55QC0zrqU9mm_3_SI49Xa9F_rz5701f3mv3dLsCz1XrCxnvbkcmQ
Категорія: Мої статті | Додав: композитор (31.01.2022) | Автор: Волинський E W
Переглядів: 146 | Теги: Леся Українка, Одержима, опера | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz